Beslutet som fattades av kommunstyrelsen den 7 mars 2022, hade stöd från Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna och Nackalistan. Att ingen av partierna var emot beslutet i kommunen visade då på ett brett samförstånd och att alla partier var införstådda med hur man skulle gå till väga för att trafiken skulle kunna rulla på så bra som möjligt när man började bygga om infrastrukturen på och kring Värmdövägen.
Varför behövde Värmdövägen byggas om?
Värmdövägen är en av Nackas viktigaste trafikleder och bär på en omfattande teknisk infrastruktur. För att säkra samhällsviktig funktion behövde vatten- och avloppssystemet, fjärrvärmenätet, el- och laddinfrastruktur för den gröna omställningen byggas ut, samt dagvattenhanteringen uppgraderas. Särskilt viktigt var att förbättra skyfallskapaciteten för att förhindra att tunnelbanans framtida stationer i Nacka översvämmas vid kraftiga regn. Detta är åtgärder som är ytterst nödvändiga för framtiden och utvecklingen av Nacka.
– Ombyggnaden av Värmdövägen är en del i klimatanpassningen och kommer att säkra el, VA och fjärrvärme för centrala Nacka, lång tid framöver. Det här är ett stort och strategiskt viktigt beslut som dessutom kommer omvandla Värmdövägen från en ganska tråkig bilväg till en mer levande gata, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, om Värmdövägen och dess framtida funktion.
Alternativen som utreddes
Det fanns andra lösningar för att leda om trafiken som var uppe på bordet men som ansågs vara mindre effektiva och därför valdes bort. Tre lösningar diskuterades lite extra.
- Behålla trafiken på Värmdövägen under byggtiden – ansågs orealistiskt på grund av säkerhetsrisker och begränsat utrymme.
- Leda om trafiken via mindre lokalgator – skulle ha skapat stora störningar för boende och företag.
- Bygga en tillfällig bro eller tunnel – visade sig vara tekniskt och ekonomiskt ogenomförbart.
Den bästa lösningen blev att använda Saltsjöbanans banvall, eftersom spårområdet ändå var avstängt för uppgradering. Detta möjliggjorde en smidig byggprocess utan stora trafikstörningar. Det var viktigt att säkra framkomligheten för bussar och blåljus, men också den vanliga Nackatrafiken. Avsnittet längs kyrkogårdsmuren ansågs för smalt och för komplicerat för att kunna byggas ut samtidigt som trafiken leddes genom området.

Projektets totala budget är 1,3 miljarder kronor och finansieras genom exploateringsersättningar och markförsäljningar. Att använda banvallen innebar vissa extrakostnader för tillfälliga anpassningar, men dessa var mindre än de kostnader som en försenad byggnation skulle innebära. Miljömässigt bidrar projektet till bättre dagvattenhantering och energieffektivisering genom moderniserad infrastruktur.
Ett gemensamt beslut för framtiden
Beslutet om att tillfälligt använda Saltsjöbanans banvall var en strategisk lösning som alla partier stod bakom. Det möjliggör nödvändig infrastrukturförstärkning för att säkra Nackas framtida utveckling och motståndskraft bl. a. vid extremväder. Rent politiskt kom alla partier i Nacka överens då de ansåg att detta var den lösning som skulle möjliggöra ett så bra trafikflöde som möjligt samtidigt som man bygger om Värmdövägen.
Arbetet med den aktuella sektionen av Värmdövägen beräknas vara klart i början av nästa år, då kan Saltsjöbanans räls läggas tillbaka.