Värmdövägen – där avgörande infrastruktur byggs

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Värmdövägen – där avgörande infrastruktur byggs

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Beslutet som fattades av kommunstyrelsen den 7 mars 2022, hade stöd från Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna och Nackalistan. Att ingen av partierna var emot beslutet i kommunen visade då på ett brett samförstånd och att alla partier var införstådda med hur man skulle gå till väga för att trafiken skulle kunna rulla på så bra som möjligt när man började bygga om infrastrukturen på och kring Värmdövägen.

Varför behövde Värmdövägen byggas om?

Värmdövägen är en av Nackas viktigaste trafikleder och bär på en omfattande teknisk infrastruktur. För att säkra samhällsviktig funktion behövde vatten- och avloppssystemet, fjärrvärmenätet, el- och laddinfrastruktur för den gröna omställningen byggas ut, samt dagvattenhanteringen uppgraderas. Särskilt viktigt var att förbättra skyfallskapaciteten för att förhindra att tunnelbanans framtida stationer i Nacka översvämmas vid kraftiga regn. Detta är åtgärder som är ytterst nödvändiga för framtiden och utvecklingen av Nacka.

– Ombyggnaden av Värmdövägen är en del i klimatanpassningen och kommer att säkra el, VA och fjärrvärme för centrala Nacka, lång tid framöver. Det här är ett stort och strategiskt viktigt beslut som dessutom kommer omvandla Värmdövägen från en ganska tråkig bilväg till en mer levande gata, säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande, om Värmdövägen och dess framtida funktion.

Alternativen som utreddes

Det fanns andra lösningar för att leda om trafiken som var uppe på bordet men som ansågs vara mindre effektiva och därför valdes bort. Tre lösningar diskuterades lite extra.

  • Behålla trafiken på Värmdövägen under byggtiden – ansågs orealistiskt på grund av säkerhetsrisker och begränsat utrymme.
  • Leda om trafiken via mindre lokalgator – skulle ha skapat stora störningar för boende och företag.
  • Bygga en tillfällig bro eller tunnel – visade sig vara tekniskt och ekonomiskt ogenomförbart.

Den bästa lösningen blev att använda Saltsjöbanans banvall, eftersom spårområdet ändå var avstängt för uppgradering. Detta möjliggjorde en smidig byggprocess utan stora trafikstörningar. Det var viktigt att säkra framkomligheten för bussar och blåljus, men också den vanliga Nackatrafiken. Avsnittet längs kyrkogårdsmuren ansågs för smalt och för komplicerat för att kunna byggas ut samtidigt som trafiken leddes genom området.

Att säkerställa så att blåljuspersonal fortsatt kunde ta sig fram på Värmdövägen var av hög prioritet.

Projektets totala budget är 1,3 miljarder kronor och finansieras genom exploateringsersättningar och markförsäljningar. Att använda banvallen innebar vissa extrakostnader för tillfälliga anpassningar, men dessa var mindre än de kostnader som en försenad byggnation skulle innebära. Miljömässigt bidrar projektet till bättre dagvattenhantering och energieffektivisering genom moderniserad infrastruktur.

Ett gemensamt beslut för framtiden

Beslutet om att tillfälligt använda Saltsjöbanans banvall var en strategisk lösning som alla partier stod bakom. Det möjliggör nödvändig infrastrukturförstärkning för att säkra Nackas framtida utveckling och motståndskraft bl. a. vid extremväder. Rent politiskt kom alla partier i Nacka överens då de ansåg att detta var den lösning som skulle möjliggöra ett så bra trafikflöde som möjligt samtidigt som man bygger om Värmdövägen.

Arbetet med den aktuella sektionen av Värmdövägen beräknas vara klart i början av nästa år, då kan Saltsjöbanans räls läggas tillbaka. 

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Säkrare gångväg till Da Vinciskolan!

Ett medborgarförslag som bifölls i Natur- och trafiknämnden förra året har nu blivit verklighet – två trappor har byggts som gör att barn på Da Vinci-skolan i Saltsjöbaden kan ta sig själva till skolan på bilfri stig!

Moderaterna kräver S-styret i regionen på svar om Saltsjöbanan

Resenärer från Saltsjöbaden och Fisksätra har den senaste månaden larmat om kraftigt förlängda restider med kollektivtrafiken. Nu har M, KD och L i Region Stockholm lagt en skrivelse i regionens trafiknämnd om vad S-styret har tänkt att göra åt situationen.

Älta Skatepark

Ny Skatepark i Älta

Det hela började som ett medborgarförslag och nu är den nya skateparken i Älta äntligen klar. Tanken med skateparken är att så många som möjligt ska kunna nyttja den och att det ska bli en ny mötesplats för unga i Älta.

Braxenparken – En ny modern oas i Fisksätra för lek och aktivitet

Nya Braxenparken – ett lyft för hela Fisksätra. Braxenparken, en av Nackas mer än 100 lekparker, som har nyttjats flitigt av Fisksätraborna genom åren, har ett påtagligt uppdateringsbehov, nu startar arbetet med en ordentlig uppfräschning med byggstart redan i vår och planreas vara färdig till sommaren 2025.

SM i Älta ishall

I helgen hölls svenskt mästerskap i synkroniserad konståkning. Nacka Teamåkningsklubb stod som arrangörer och tävlingen gick av stapeln i en fullsatt Älta ishall.

My Petersson

NB Möter: My Petersson, 19 – En helt vanlig anorektiker

My Petersson är en helt vanlig 19-årig tjej som beskriver sig som glad, social och energifylld. Hennes liv tog dock sig en ordentlig vändning när alla de egenskaperna helt plötsligt byttes ut mot egenskaper så som, nedstämd, osocial och lågmäld. My hade drabbats av en ätstörning, något hon lever och kämpar med varje dag.

Andra läser

Äntligen-Almvägen i Älta öppnar igen!

Almvägen i Älta har varit enkelriktad sedan i höstas men nu öppnar den fullt ut igen och trafikeras i båda körriktningarna. Den tillfälliga enkelriktningen infördes för att möjliggöra viktiga förbättringar i området, och nu när arbetet är klart återgår vägen till sitt vanliga trafikflöde.