Saltsjöbanan – så funkar det

Från 9 februari ersätts Saltsjöbanan med bussar från Saltsjö-Järla till Slussen och Cityterminalen. Ny gångväg vid Järla station gör bytet enklare. Tre busslinjer ersätter tåget: 25B (alla stationer), 25E (express till Slussen) och 25C (direkt till Cityterminalen på morgonen). Diskussioner om fler förbättringar pågår.

Nytt ersättningstrafikupplägg för Saltsjöbanan från 9 februari
Från och med den 9 februari sker en stor förändring i ersättningstrafiken för Saltsjöbanan. Tåget går till Saltsjö-Järla och därifrån går ersättningsbussar till Slussen (Glasbruksgatan) och Cityterminalen.

Förbättringar vid Järla station
Som en del av ombyggnaden av Järla station har en ny gångväg utan trappor byggts västerut. Ett ljusreglerat övergångsställe anläggs också så att man tryggt kommer över Värmdövägen till bussarna. Detta gör det smidigare att byta mellan tåg och ersättningsbuss.

Snabbare resa via Henriksdal
Den tidigare ”Henriksdalspiruetten”, där bussarna gjorde en tidskrävande sväng vid Henriksdal, har tagits bort. Istället kommer bussarna att köra rakt fram, vilket ger en snabbare resa mellan Henriksdal och Slussen och Cityterminalen.

Nya ersättningsbussar och linjer
Tre busslinjer kommer att ersätta den avstängda sträckan mellan Saltsjö-Järla och Slussen, det kommer att gå tre bussar vid varje tågavgång, under rusningstrafik fem bussar. Det finns flera bussalternativ för fortsatt resa från Saltsjö-Järla, direktbussar går till Slussen respektive Cityterminalen, ordinarie buss stannar på Saltsjöbanans hållplatser:

  • Linje 25B: Kör mellan Järla station och Glasbruksgatan (Slussen) med stopp vid alla avstängda stationer på Saltsjöbanan (Järla, Nacka, Sickla västra, Henriksdal och Glasbruksgatan). Det avgår en buss per tågavgång.

  • Linje 25E: En expressbuss som kör direkt mellan Järla station och Glasbruksgatan (Slussen) utan stopp. Under rusningstid går tre bussar per tågavgång, medan det i mellantrafiken går en till två bussar per avgång.

  • Linje 25C: En direktbuss mellan Järla station och Cityterminalen. Denna linje går endast under morgonrusningen med en buss per tågavgång.

Diskussioner pågår mellan Nacka kommun och Trafikförvaltningen/Region Stockholm om att förbättra kollektivtrafiken för Saltsjöbanan. Förslag som utvärderas inkluderar direktbussar från Solsidan och Saltsjöbaden till Stockholm under rusningstid, snabbare tåg med färre stopp samt möjligheten att ta med cykel på tåget. Fortsatta förhandlingar ska avgöra när och om dessa förändringar kan genomföras.

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Sveriges vackraste nybygge finns i Nacka: klassisk arkitektur är tidlös

I torsdags kväll hölls den årliga galan, arrangerad av den ideella föreningen Arkitekturupproret på Aliasteatern i Vasastan. Under galan utsågs årets mest imponerande nybyggen, både de vackraste och de mest kritiserade. Nacka fick förnyad uppmärksamhet och prisades för sitt fantastiska nybygge.

Nacka sjukhus

Nu försvinner den palliativa vården från Nacka sjukhus

Tidigare i januari nåddes vi av nyheten att Capios avdelning för specialiserad palliativ slutenvård på Nacka sjukhus kommer stänga i sommar. Detta innebär att 12 vårdplatser försvinner samt att 20 medarbetare tvingas söka nya jobb. – Det är väldigt tragiskt att man lägger ned en sån bra verksamhet som gör något väldigt fint för svårt sjuka patienter och familjer, säger undersköterskan Romina Stefani som jobbar på avdelningen.

Kulturarv i fara: Igelboda stationshus står på spel

Vid Saltsjöbanans spår står ett av Nackas äldsta stationshus – en byggnad som bär på över ett sekel av historia och kulturarv. Diskussionen om Igelboda stationshus har pågått i över ett decennium. Efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen ålade SL att åtgärda brandskadorna från 2013, var många boende i Nacka engagerade och hoppfulla. Men besvikelsen blev stor.

Andra läser

Nackas framtid som skärgårdskommun säkras med ny marin nod

Nacka är en skärgårdskommun med en lång och stark koppling till havet. Med sina tio mil kustlinje har kommunen en unik möjlighet att utveckla sin marina infrastruktur och göra skärgården mer tillgänglig för invånarna. Ett viktigt steg har tagits för att stärka Nackas framtida båtliv och samtidigt skapa en mer hållbar och attraktiv miljö för både boende och besökare.

Debatt: Kameror för frihet och demokrati

”Ingenting inskränker individens frihet mer än att bli utsatt för brott. Den som menar allvar med att stå upp för ett fritt och demokratiskt samhälle måste därför se till att upprätthålla tryggheten.” – Filip Wiljander (M)

Äntligen-Almvägen i Älta öppnar igen!

Almvägen i Älta har varit enkelriktad sedan i höstas men nu öppnar den fullt ut igen och trafikeras i båda körriktningarna. Den tillfälliga enkelriktningen infördes för att möjliggöra viktiga förbättringar i området, och nu när arbetet är klart återgår vägen till sitt vanliga trafikflöde.

Kulturarv i fara: Igelboda stationshus står på spel

Vid Saltsjöbanans spår står ett av Nackas äldsta stationshus – en byggnad som bär på över ett sekel av historia och kulturarv. Diskussionen om Igelboda stationshus har pågått i över ett decennium. Efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen ålade SL att åtgärda brandskadorna från 2013, var många boende i Nacka engagerade och hoppfulla. Men besvikelsen blev stor.