Vid Saltsjöbanans spår står ett av Nackas äldsta stationshus – en byggnad som bär på över ett sekel av historia och kulturarv. Diskussionen om Igelboda stationshus har pågått i över ett decennium och är långt ifrån över. Efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen i höstas ålade SL att åtgärda brandskadorna från 2013, var många boende i Nacka engagerade och hoppfulla. Men när de fick reda på SL:s planer för byggnaden, blev besvikelsen stor.
SL, som är ansvarig för stationshusets förfall, har meddelat att de kommer att åtgärda taket och fasaden, men inget invändigt arbete kommer att göras. Dessutom planeras byggnaden att förbli oanvänd och stängd. Byggnaden planeras att vara fortsatt stängd och utan specifik användning. En åtgärd som många uppfattar som ett slöseri med skattepengar och ett svek mot både lokalsamhället och kulturarvet.
Igelboda stationshus har en central plats i Nackas historia och kulturarv. Byggnaden har genom åren varit en viktig knutpunkt för de boende i Saltsjöbaden och Fisksätra.
Agnes Palinski, 1:e vice ordförande i Miljö- och stadsbyggnadsnämnden i Nacka kommun, och Cecilia Sebesta från Hembygdsföreningen i Saltsjöbaden, har tillsammans drivit frågan i många år. De uttrycker nu sin frustration i ett öppet brev till Anton Fendert, Trafikregionråd för Miljöpartiet. I brevet kritiserar de SL:s bristande engagemang och vädjar till Fendert att agera för att säkerställa att stationshuset inte bara renoveras utan även får en funktionell framtid.
”Att lägga pengar på en ytlig renovering utan att säkerställa att huset kan hyras ut eller fylla en funktion är inte bara ett slöseri med resurser – det är också respektlöst gentemot oss Nackabor”, skriver Palinski och Sebesta i sitt svar.
För SL, som under lång tid haft möjligheter att åtgärda situationen, har ekonomin varit ett av de största hindren. Anton Fendert, som svarat på kritiken, menar att Region Stockholm, som har ekonomiska utmaningar, inte har möjlighet att finansiera en mer omfattande renovering av byggnaden. Fendert påpekar att detta snarare är en fråga för kommunen att ta ansvar för, och öppnar för att Nacka kommun kan finansiera renoveringen. Detta trots att ansvaret ligger hos SL och Regionen och inte är en kommunal angelägenhet.
Trots detta står frågan om stationshusets framtid fortsatt obesvarad. För många i Nacka är det svårt att förstå varför en sådan viktig och vacker byggnad ska stå oanvänd och förfalla. Lokala politiker och engagerade medborgare menar att det inte bara handlar om att bevara en gammal byggnad, utan om att ge stationshuset nytt liv samt en central funktion i lokalsamhället även i framtiden.
”Vi kan inte acceptera att detta är SL:s slutgiltiga hållning. Vi förväntar oss att SL agerar i linje med domens krav och presenterar en konkret lösning”, avslutar Agnes Palinski.
Framtiden för Igelboda stationshus är fortfarande oviss , och frågan har blivit en symbol för det lokala engagemanget för kulturarv och hållbar stadsutveckling. Om SL och Region Stockholm inte lyckas hitta en långsiktig lösning, riskerar en viktig del av Nackas historia att gå förlorad för framtida generationer.
Samtidigt väcker detta en bredare debatt om hur offentliga institutioner, som SL, hanterar sina kulturhistoriska fastigheter och vilket ansvar de har för att bevara dem och säkerställa att de fortsätter att vara noder i det lokala samhället.
Läs hela brevväxlingen mellan Nacka och regionen här