Så ska trafiksituationen förbättras i Henriksdal

Trafiksituationen i Henriksdal samt på Kvarnholmen har länge varit ansträngd. Nu tar Nackamoderaterna ett nytt helhetsgrepp som ska göra det lättare att ta sig fram.

Nackamoderaterna tar nu ett helhetsgrepp om trafiksituationen i och kring Henriksdal och Kvarnholmen för att säkerställa att dagens och framtidens trafikflöden fungerar. Beslutet innebär att byggandet av 1800 bostäder i Gäddviken och Hästholmssundet tillfälligt pausas medan kommunen fokuserar på att utreda och förbättra vägnät, kollektivtrafik och framkomlighet.

– Vi vill skapa en trygg och välfungerande trafikmiljö som håller både idag och i framtiden, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande. Att pausa byggandet är inte att stoppa stadsutvecklingen, utan ett sätt att säkerställa att Kvarnholmen och Henriksdalsområdet fortsätter att vara en attraktiv plats att bo och verka på.

Trafiksituationen

Under de senaste åren har nya resmönster och ett ökat tryck på vägarna gjort att trafiken stundtals står still, särskilt i rusningstid. Även den nya trafiklösningen där trafiken till Hammarby Sjöstad går via rondellen vid Danviks Center blockerar trafikflödet, precis som ronderande ersättningsbussar. Genom att pausa utbyggnaden av Kvarnholmen och Hästholmssundet ges tid och utrymme att utforma relevanta lösningar – vare sig det handlar om vägdragningar, busslinjer eller andra infrastrukturprojekt – Nackamoderaterna vill skapa en trafiksituation som är både långsiktigt hållbar och anpassad till verkligheten. Inte minst kopplingen till tunnelbanan vid Nacka Forum är central.

Kvarnholmen och Nackas norra kust: Unika boendemiljöer

En väl fungerande trafik är avgörande för att Kvarnholmen, Gäddviken och Henriksdal ska fortsätta vara unika områden med närhet till både storstadens puls och Nackas vackra kuststräckor. Här förenas historiska industriområden med modern arkitektur, strandpromenader och grönområden – något som skapar en mycket attraktiv boendemiljö.

Genom att temporärt bromsa byggtakten och samtidigt ompröva planerna för infrastruktur och trafik vill Nackamoderaterna se till att den fortsatta utvecklingen sker på ett sätt som gynnar både befintliga och nya invånare. Planen är att ta fram konkreta åtgärder i dialog med alla berörda parter – utan att förlora det lokala engagemanget och den starka sammanhållningen i området.

Paus för att senare kunna fortsätta

Det tydliga budskapet från Nackamoderaterna är att projektet i Gäddviken och Hästholmssundet inte skrotas, utan pausas tills en stabil och effektiv trafiklösning finns på plats. På så sätt vill man skapa de allra bästa förutsättningarna för ett växande Nacka, där framkomlighet, trivsel och hållbar stadsutveckling går hand i hand.

Dela artikeln

Relaterade artiklar

Sveriges vackraste nybygge finns i Nacka: klassisk arkitektur är tidlös

I torsdags kväll hölls den årliga galan, arrangerad av den ideella föreningen Arkitekturupproret på Aliasteatern i Vasastan. Under galan utsågs årets mest imponerande nybyggen, både de vackraste och de mest kritiserade. Nacka fick förnyad uppmärksamhet och prisades för sitt fantastiska nybygge.

Nacka sjukhus

Nu försvinner den palliativa vården från Nacka sjukhus

Tidigare i januari nåddes vi av nyheten att Capios avdelning för specialiserad palliativ slutenvård på Nacka sjukhus kommer stänga i sommar. Detta innebär att 12 vårdplatser försvinner samt att 20 medarbetare tvingas söka nya jobb. – Det är väldigt tragiskt att man lägger ned en sån bra verksamhet som gör något väldigt fint för svårt sjuka patienter och familjer, säger undersköterskan Romina Stefani som jobbar på avdelningen.

Kulturarv i fara: Igelboda stationshus står på spel

Vid Saltsjöbanans spår står ett av Nackas äldsta stationshus – en byggnad som bär på över ett sekel av historia och kulturarv. Diskussionen om Igelboda stationshus har pågått i över ett decennium. Efter en dom i Mark- och miljööverdomstolen ålade SL att åtgärda brandskadorna från 2013, var många boende i Nacka engagerade och hoppfulla. Men besvikelsen blev stor.

Varför går trafiken på banvallen mellan Järla och Nacka Station?

När Nacka kommun planerade det omfattande ombyggnationen av infrastrukturer i och runt Värmdövägen, stod man inför en avgörande fråga: hur skulle trafiken hanteras under byggtiden? Efter noggranna utredningar enades samtliga politiska partier om att leda om trafiken via Saltsjöbanans banvall. En något annorlunda lösning som skulle visas sig vara ytterst nödvändig.

Andra läser

Tryggheten ökar i Nacka

Allt fler medborgare känner sig trygga i Nacka. Det visar den stora Trygghetsundersökningen 2024, som publicerades förra veckan. 88 procent

Svarta ladan i Finnboda får nytt liv!

Svarta ladan, som ligger längst kajen i Finnboda hamn och är en del av Vimpelkullens fastigheter i Finnboda, renoveras nu för att bli Zparqs nya huvudkontor och utvecklingscenter. Byggnaden, som tidigare var en del av Finnboda varv – en verksamhet som präglade området från 1870-talet fram till 1990-talet.

Här placerades det senaste utegymmet

Nacka kommun har redan drygt 20 stycken utegym runt om i kommunen. I mars skrev Nackavärmdöposten om det tillfälliga ute gymmet i Lillängen, som under 10 veckor skulle mäta nyttjandegraden. Nu kan Nackabladet visa att kommunen har bestämt sig för att göra utegymmet i Lillängen permanent och att den redan är på plats!